Innovatie De levensader van zakelijk succes

Ik heb ooit een t-shirt gezien met de tekst Innovation Or Extinction. Hoewel kostenbesparing en efficiëntie bijdragen aan het succes en de groei van elk bedrijf, is innovatie de belangrijkste factor die duurzaamheid en winstgevendheid stimuleert. Alleen die bedrijven die continu innovatieve producten, diensten of processen aanbieden, kunnen op de lange termijn succes hebben.

Om de concurrentie voor te blijven, moeten bedrijven innovatief zijn aan de front-end, zowel conceptontwikkeling als back-end, waarbij deze concepten worden geïmplementeerd. Dit kan echter voor veel managers problematisch blijken te zijn, vooral omdat het haaks staat op de analytische en rationele processen die ze in de business school hebben bestudeerd. Innovatie gaat over het maken van niet-lineaire sprongen en het leren omgaan met de beschikbare informatie en het transformeren van deze grondstof naar werkbare concepten. Dat is het geheim waarom, onder dezelfde omstandigheden, veel bedrijven slagen terwijl andere falen.

Nieuwe ideeën stimuleren innovatie, die, indien geïmplementeerd, bedrijfsgroei stimuleert. Globalisering heeft geleid tot toenemende concurrentie en bedrijven die niet innoveren, kunnen snel achterblijven in de race naar de top. Zonder nieuwe ideeën en nieuwe producten zouden consumenten snel moe kunnen worden van het product of de dienst die u aanbiedt en in de verleiding kunnen komen om verder te gaan met uw concurrentie. Zonder enige andere reden om loyaal te zijn aan uw product, zal de consument ofwel op zoek gaan naar een nieuw productaanbod of naar een betere prijs. Met niets anders te bieden, zult u gedwongen worden om uw prijs te verlagen en uw winstmarges te verlagen. Als deze strategie er nog steeds niet in slaagt klanten te lokken, staat u onder druk om de prijs verder te verlagen, waardoor een negatieve cyclus ontstaat die uw bedrijf enorm kan schaden. De enige manier om deze cyclus te doorbreken, is door continu innovatief te blijven en waarde toe te voegen aan uw product.

Bedrijven die constant innovatief zijn, trekken de meest getalenteerde werknemers aan die zich aangemoedigd voelen om initiatief te tonen bij het uiten van nieuwe ideeën en het implementeren van nieuwe processen. Als werknemers niet de kans krijgen om hun ideeën te creëren of te testen, gaan ze verder met de concurrentie en nemen ze hun ideeën mee.